Horeca Coaches

"Alles is mogelijk,
Als je maar durft."

Generatiekloof?

14 november 2018

De ondernemers die wij dagelijks tegenkomen behoren meestal tot de zogenoemde ‘Generatie X’; een zelfredzame generatie met een no-nonsens mentaliteit. Generatie X is geboren tussen 1955 en 1970 en hecht aan waarden als nuchterheid en zelfstandigheid.
Deze generatie werkt vaak samen met de zogenoemde ‘Millennials’; een digitale generatie met ambitie, die zichzelf wil blijven ontwikkelen. Millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000. En tsja, deze generaties botsen soms.

Wat Generatie X verwacht:

  • Dat Millennials de zogenaamde wijken met daarbij behorende  tafelnummers vanaf minuut 1 van de eerste werkdag uit hun hoofd kennen.
  • Dat de Millennials de menukaart op hun duimpje kent en de daarbij behorende wijnen zo kan voordragen aan de gast.
  • Dat de Millennials zonder problemen hun telefoon 10 uur lang in de kluis kunnen laten liggen.
  • Dat je de Millennials gewoon in de zaak kan neerzetten met alleen de woorden “nou je red je wel he?"
  • Dat de Millennials bij de eerste zonnestraaltjes extra komen werken, de pauze i.v.m. drukte prima kunnen overslaan, elk weekend kunnen werken en 3 uur langer kunnen blijven omdat ze immers gekozen hebben voor de horeca.
  • Dat Millennials zelfstandig kunnen werken zonder gemotiveerd te worden door mensen of zaken.

Bovenstaande verwachtingen kunnen vaak niet waargemaakt worden, al is de wil er vaak wel. Maar ja, hoe ga je als Millennial nou om met Generatie X en andersom?

Het komt erop neer dat elke generatie een eigen handleiding heeft. Het is aan de leidinggevende om deze handleiding te ontcijferen en iedere generatie op zijn eigen manier te motiveren en te laten samenwerken.

Onze mening luidt: Ga ‘face to face’ in gesprek. Spreek verwachtingen uit en neem zaken niet voor lief. Sta open voor feedback en leer van elkaar.